onsdag 28 februari 2018

...att ta allt i sin egen takt

En dag mitt i veckan. Semesterdag. Tänker att jag ska ta allt i min egen takt utan att behöva hålla några tider. Börjar med sovmorgon, sen gröt och äpple, kokt ägg, te och macka. Och ovanpå det, dagens första riktiga höjdpunkt, min egengjorda cappuccino.

Viker tvätt, laddar maskinen med ny. Krämar på musik, högt. Petter, Gadd, Miriam Bryant.

Jag tar fram en bunt Skriva. Alla nummer är alltid aktuella - skrivtips, inspiration, lust.

Jag börjar förbereda en skrivkurs. Sista helgen i mars ska jag lotsa ett gäng att börja skriva självbiografiskt. Tänker att det blir som att lära ut något om simning. Att känna på vattnet, ta simtag, hålla huvudet ovanför vattenytan. Ibland ta ett djupt andetag, hålla andan och dyka ner en bit o komma upp igen. Hantera kallsupar.

Denna dag i skrivandets tecken. Endast några små ärenden och låta hjärnan vila. Bläddra i Skriva. Andas.

Ibland tror man att om man tar allt i sin egen takt halkar allt på efterkälken. Men tvärtom. Idag bäddade jag sängen redan halv ett.