söndag 14 maj 2017

...finsk Mors dag. Äitienpäivä.

Idag är det finländsk Mors dag. Äitienpäivä. Andra söndagen i maj. Och hur fick jag veta det då? För det är då rakt inget som legat på hårddisken och bara väntat på att pluppa upp.

Såklart skickade Päivi i morse ett sms-grattis med blomma till mig på finska morsdagen. Det är nästan så jag känner mig lite finsk. Hur var det nu med mina höga kindknotor? Kanske släktforska?

Och Päivi som fick grattis tillbaka, undrar om hon lärt sina barn att fira henne på b å d a Mors dag? Den finska och den svenska. Presenter i mitten av maj. Presenter i slutet av maj. Det borde hon gjort. Lite extra ska man ha när man lämnat sitt hemland för kärleken.

Dagen till ära betänker jag det stora i att ha fått bli mor. Och eftersom det är finsk Mors dag serverar jag här tre finska meningar att säga till sitt barn.

Jag älskar dig - Rakastan sinua.

Jag är så stolt över dig - Olen niin ylpeä sinusta.

Var dig själv - Ole oma itsesi.

Språken olika. Moderskapet detsamma. En mor är en mor är en mor. En gång mor, alltid mor.