lördag 13 maj 2017

...att min geniala idé inte föll i rätt jord

Så kom svaret från Föreningen Norden. De beviljade tyvärr inte min stipendieansökan. Jag blev faktiskt förvånad att de inte nappade. Kanske jag borde nämnt mina två böcker och att jag två år i rad blivit nominerad till Selmapriset, så att de kunde känna sig trygga med att det ändå verkar som om jag har något. Men jag tyckte inte det skulle behövas. Trodde min idé var genial. Men den föll inte i rätt jord. X antal tusen tecken till Finland under en resa dit och tillbaka gav inga pengar.

Okej, tänker jag. Synd. Men med eller utan stipendium blir det ändå några texter till. För sanningen att säga har jag nu blivit intresserad av Finland, och hyser även ett visst mått av dåligt samvete gentemot Päivi som aldrig fått den uppmärksamhet för sitt finska jag som hon verkligen förtjänar. Tänk att jag i alla år nöjt mig med att veta om existensen av Pikku-Mervi och noterat nästintill ett enda ord - 'varovasti'.

Jag ska lära mig mer - om de finländska skogarna, de tusen sjöarna och den finska sisun.