söndag 23 april 2017

...det jag ändå vet om Finland

Nu börjar min mentala Finlandsresa, från att inte veta något alls till att lära känna en liten flisa av grannlandet. Många av texterna framöver kommer ha nån typ av anknytning till Finland. För att kunna följa tankekurvan kommer här en lista på det jag ändå vet. Nästintill ingenting. Men ändå något.

• En av mina bästa väninnor heter Päivi. Hon tillbringade sina barndoms somrar på en plats som heter Pikkomärvi. Päivi har en son, min gudson. Han heter Elmer. På finska - Elmeri.

• Finska verkar svårt att lära sig. Ofta dubbla vookaaleer.

• Kitos betyder tack.

• Huvudstad är Helsingfors.

• Det går färjor från Stockholm till både Helsingfors o Åbo.

• Åland tillhör Finland. Språkligt lätt att besöka.

• Finska krigsbarn kom till Sverige under andra världskriget.

• I december 2017 firar Finland hundra år som självständigt land.

• Höga kindknotor? På grund av mina har jag många gånger fått frågan om jag är finsk.

• Vulkans proffsiga o kompetenta lektör Katarina Vastamäki har finskt påbrå.

/Leena