torsdag 10 november 2016

...att inte veta rasen på lille Harry

- Vad är det för ras då? frågar nån.
- Jag vet inte, säger jag. Han är liten i alla fall.
- Chihuahua?
Jag skakar på huvudet. Måttar med händerna. En liten brödlimpas storlek.

- Har du nån aning? frågar nån annan.
- Nja, alltså han är lite platt över nosen och ser nästan lite sur ut, men han är så söt.
- Jaha, är det en bulldog?
- Näej, han kan andas bättre. Och han har en liten svans. Inte kuperad. Så är han alldeles svart.
- Men du vet inte rasen?
- Näej. Det var nåt med bacon.

Att det kunde vara så intressant med rasen. Men det är klart. Rasen säger ändå en del. En hund är inte bara en hund.

Och när jag ivrigt berättar om lille Harry för mina arbetskamrater och jag fika efter fika får skämmas för att jag inte kan sorten sms:ar jag sonen. Vad är Harry för ras? Svaret kommer inom trettio sekunder. Någon har ju frågat om det lilla underverket. Rasen? Inte bacon. Petit brabancon.