torsdag 25 oktober 2012

...H&M och Fritzl

H&M gör reklam för en vit tröja. Den är snygg. Tjejen som bär den har långt touperat hår och en blick som många modellers – halvdöd – och munnen halvöppen men utan minsta antydan till artikulation som skulle kunna vittna om att hon är på väg att säga något. Nej, bara halvöppen i största allmänhet.

Hon har blåa jeans och putar med rumpan i en onaturlig pose. Naglarna är långa och högglansiga i silverblått. Bakgrunden vit och isblå. Allt går i vitt och blått och fotot är säkert helt stilistiskt perfekt enligt modevärlden.

Men rummet då. Hon står i ett trångt rum med rör i taket ett par centimeter ovanför huvudet. Typisk källare. Hur kan H&M vilja likna miljön vid Fritzls källare? Är det attraktivt med instängda kvinnor? Har vi inte nog med instängda kvinnor som sexslavar i diktaturer och instängda kvinnor som sexslavar åt sjuka människor som Fritzl? Och nu ska mode lanseras med fångenskap som attraherande faktor. Tröjan är snygg men jag köper den inte. H&M har slagit i taket av klantighet.